søndag den 19. september 2010

Tværfaglig indsats

Har her i weekenden, siddet og læste i Servicestyrelsens projekt, om kvalificeret indsats for børn og unge af sindslidende eller misbrugende forældre.
Man mener ikke at børnene altid får den støtte de har behov for. Hjælpen og indsatsen er ikke tilstrækkelig, i arbejdet på tværs af faggrupperne.
Projekt Bedre Tværfaglig Indsats har sammen med kommuner, regioner og organisationer, udviklet og afprøvet en samarbejdsmodel, for indsatsen for børn i familier med sindslidelse eller misbrug.
Modellen beskriver på en nem og tilgængelig måde, hvordan pædagoger kan hjælpe barnet. Til modellen knytter sig en fast samarbejdsstruktur, en handle vejleding til lærer, pædagoger osv., konkrete redskaber, som skabeloner og skemaer. Og en vejledning til implementering og en vejledning til selvevaluering.
De 3 niveauer handler om, hvad der hver især er nødvendig for helheden i indsatsen :
  • Niveau 1: Det er her, hvor pædagogen fx ser at noget muligvis er galt, med et barn. Hun observeres og udfylder observeringsskemaer. Pædagogen taler med kollega og leder om evt. indsats.
  • Niveau 2:Pædagogen vurderer at problemet er akutte og alvorligt, og underretter kommunen. To eller flere tilbud koordinerer deres indsats, evt. SFO eller kommune.
  • Niveau 3: Nu er der behov for et bredere samarbejde fx mellem skole, SFO, sundhedsplejerske, kommunens børne- og familieafdeling. Den kommunale forvaltning involveres med en sagsbehandler.

Modellen kan give inspiration til det samarbejde, der allerede er i gang. Det kan supplere og erstatte, hvor der er behov for opdatering, eller bruges hvor man mangler redskaber til at komme videre.

Indsatsen for at hjælpe og støtte børn af sindslidende og misbrugere, går hjælpen ofte på tværs af mange fag og sektorer. Det kan være et stort puslespil af fagpersoner, institutioner og tilbud. Stafetloggen og stafetholderen er den brik, der holder puslespillet sammen.

  • Stafetholderen: Er en fagperson, der vælges af de personer der deltager i indsatsen. Stafetholderen, er den der sørger for at kontakte alle fagpersoner, forældre, kommuner osv. Det er hende der indkalder til møder og sørger for at følge op på indsatsen. Hun står også for, at fører stafetloggen.
  • Stafetloggen: er den der skriver og dokumenterer, hvad de forskellige fagpersoner foretager sig omkring støtten til barnet og familien. Stafetloggen er også et redskab, der kan bruges i dialogen med familien.

Der er et fælles samarbejdsforum, hvor alle kender rutiner og roller, og et sted hvor man kan orientere sig om den tværfaglige indsats. Der er altide èn, der har forpligtelse til at tage initiativ og ansvar for indsatsen.

Jeg syntes det er et rigtig god redskab, at bruge i indsatsen på at hjælpe børn fra familier med sindslidelser og misbrug. Før kunne mange børn, kan godt gå tabte i systemet. Samarbejdet kunne svigte, fordi de fagperson der varetog opgaven ikke var tilstrækkeligt. Det er en god vejledning til, hvordan man tidligt kan opspore barnet og give den støtte og hjælp de har behov for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar