mandag den 6. september 2010

Tværfaglig samarbejde

Tværfaglig samarbejde er en form for teamarbejde, som stiler mod et fælles mål, og et fælles værdiggrundlag, at hjælpe barnet/unge eller den voksne.
Det er en form for samarbejde, hvor forskellige kompetencer er nødvendige for at løse opgaven.

For at pædagogen kan skabe et godt tværfaglig samarbejde, med kollegaer og andre fagpersoner, er det vigtigt at pædagogen besidder professionelle kompetencer inden for feltet, så samarbejdet fungerer optimalt, med henblik på at hjælpe barnet/unge eller den voksne. Man skal styrke samarbejdet på tværs af faggrupperne, så man kan støtte den svage, der har brug for hjælp.

Jeg mener også, at det er vigtigt at pædagogen ikke kun ser på egne arbejdsopgaver, men også fokuserer på helheden omkring de børn/unge eller voksne som man arbejder med. At pædagogen kigger på barnet/unge eller den voksne med andre briller og fra andre vinkler, så de kan varetage barnets interesser på bedste vis.

Samarbejde er en del af pædagogens arbejde. Et samarbejde, hvor også konflikter håndteres og bruges konstruktivt, er afgørende for både barn/unge og den voksnes velfærd, for fagligheden og for pædagogens psykiske arbejdsmiljø. Derfor skal pædagogen have kompetencer til at løse, håndterer og bruge konflikten konstruktiv.

Pædagogisk arbejde foregår i høj grad af samarbejde og relationer til kollegaer, forældre, pårørende og andre faggrupper. Om fælles faglig forståelse og udvikling.

Jeg mener, at det er utrolig vigtig, at pædagogen bruger den viden og erfaring, som denne har med fra livet ( habitus). At pædagogen bruger sin sunde fornuft, og at denne viden bliver brugt til at hjælpe barnet, og hører barnet. At pædagogen ikke kun gør, hvad der står skrevet man skal, men at pædagogen bruger hjertet og fornuften. At pædagogen ikke kun tænker processen som et job man får løn for, men en opgave der skal hjælpe barnet/unge eller den voksne videre i livet eller på rette køl. For når man arbejder med mennesker, skal man være motiveret, engageret og have holdningerne med. Man skal involvere sig i arbejdet og skabe relationer, både til brugerne, men også til kollegaerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar