fredag den 7. januar 2011

IIS Kap. 12 - Kulturens inderside


Den tekst vi skal læse i bogen Individ, Institution og samfund, handler om en række arbejdsopgaver som institutionen skal forholde sig til. Samarbejdet med omverdenen har en række betingelser for det pædagogiske arbejde, som institutionen må forholde sig til og samarbejde omkring, for at løse sine opgaver. Et godt samarbejde er en betingelse for, at institutionen kan varetage sine opgaver overfor samfundet.

Schein opstiller en skitse med 6 forhold, som institutionerne kan udvikle egne meninger om.




  • Fælles sprog og begrebeskategorier

  • Gruppegrænser og kriterier for optagelse og udstødning
  • Fordeling af magt og status

  • Normer for intimitet, venskab og kærlighed

  • Definition af og tildeling af belønning og straf

  • Forklaring af det uforklarlige - ideologi og religion

Det er disse 6 forhold, institutionen skal kunne samles om for at kunne arbejde målrettet omkring den pædagogiske opgave.


Jeg vil prøve at fokusere på disse 6 forhold, som løbende relateres til det pædagogiske arbejde.


Fælles sprog og begrebskategorier:


Personalet må lave et kommunikationssystem og et sprog der fortæller, hvad der foregår. Institutionen har brug for et fælles sprog, men også en fælles betydning af ordene, og et kropssprog, der matcher disse. Når gruppen udvikler et sprog, der kan beskrive de grundlæggende forhold , problemer og dilemmaer i den pædagogiske virkelighed, får den også muligheder for at skabe en virkelighed, der kan håndtere disse forhold.



Schein siger, at " de fleste kommunikationssammenbrud skyldes manglende bevisthed om, at mennesker i første omgang går ud fra fundamentalt forskellige antagelser med hensyn til betydningskatatorier( Schein, 1994, s 73). Forskellige opfattelser af ordene, kan medføre megen forskellige reaktioner hos de implicerede. Den måde ordet opfattes på, og hvilken reaktion der skabes hos de implicerede, udgør forskellen på hvordan personalet opfatter overordnede mål for institutionen. Afklaring af målene, har betydning for personalegruppens konkrete situation, for at sikre sig, at alle i personalegruppen deler samme opfattelse af ordenes betydning.


Gruppegrænser og kriterier for optagelse og udstødning:

En velfungerende institution skal have klare og tydelige, formeller og beviste gruppegrænser og kriterier for optagelse og udstødelse, og lederen har ansvar for, at disse overholdes og respekteres i det daglige.

Fordeling af magt og status:

"Fordeling af magt og status er et udtryk for behovet for tæmning af menneskets egne indre, biologiske natur", siger Schein. Personalet skal finde ud af, hvordan de forholder sig til autoritetsproblemer, og hvordan de kan skabe relationer mellem ligestillede. Samfundet har en tendens til at udvikle hakkeordener. Mennesket har brug for hjælp til at kunne styre sine følelser og behov for at styre og herske. Derfor er der nødvendig at have interne regler for den adfærd.

Normer for intimitet, venskab og kærlighed:

Lige så vel som mennesket har brug for at kunne styre sine følelser og behov for at styre og herske, skal de også udvikle regler omkring håndtering at varme, kærlige og seksuelle følelser siger Schein. I sådanne situationer bruger personalet situationer og erfaringer fra sit egen familieliv, som en model ind i den nye gruppesammenhæng. Her spiller især opvækstfamilien en rolle som model, hvor relationen til forældrene ses som prototype i forhold til at være forbillede for søskende og kammerater set som prototype i forhold til ligestilling. Det handler om, hvordan grænser skal være mellem mand/kvinde, barn/voksen, og jeg/den anden, arbejde/privat, professionel/bruger, og hvordan der kan handels og kommunikeres

Definition af og tildeling af belønning og straf:

Ifølge Schein, er" belønning af hensigtsmæssig adfærd og straf af uhensigtsmæssig adfærd en nødvendig del af gruppens bestræbelser på at holde fast i fælles normer og regler". Det kan ske i personlig påskønnelse, forfremmelse, omtale, lønforhøjelse m.v., mens straf oftes omhandler udelukkelse fra socialesamenhæng. Er der en person i personalegruppen man ikke kommunikere med, udstødes den automatisk. Denne person har på en eller anden måde overskredet en eller flere at gruppens skrevne eller uskrevne regler. Der kan f.eks. være tale om en grundlæggende antagelse i kulturen om, at man ikke skal yde sit bedste.

Forklaring af det uforklarlige - ideologi og religion:

Schein siger at" alle grupper stilles over for begivenheder, der er vanskelige at forklare, og som man ikke kan have kontrol over". Derfor har gruppen også brug for forklaring af det, der ikke kan forklares, eller ledelser af det, der ikke kan ledes. Man udvikler altså teorier om det uforklarlige, det der ikke kan bevises eller dokumenteres. Man udvikler ideologier og teorier om virkeligheden. Ideologien er som et sæt af overordnede værdier, der kan tjene som opskrifter for handling i forhold til omgivelserne( Schein 1994, s 89). Ideologien kan sætte problemer ind i en meningsfuld sammenhæng. Freud siger at en del af menneskets irrationelle og derfor uforståelige handlinger er beviste Omstændighederne er oftes en retfærdiggørelse af vanskelige omstændigheder

2 kommentarer:

  1. Hej Liselotte. Jeg blev helt nervøs da jeg så hvad du har læst. Jeg er ked af at sige det, men jeg tror at det er den forkerte bog du har læst i. Karen har lagt en tekst af en en bog ind på nettet. Den hedder åbenbart også Individ, Instutution og Samfund. Jeg kan se at forfattere og sidetal passer med den tekst på nettet. Men jeg vil da lige læse dit referat måske er det meget relevant til undervisningen i morgen også. Hilsen Inga

    SvarSlet
  2. Ja Inga det er rigtig synd for hende. Jeg har ringet og fortalt hende at det var det forkerte kapitel. Surt surt, så jeg tænker hun er i fuld gang med at læse.

    SvarSlet