Den sidste undervisning før IIS prøve. Vi skulle i dag læse to tekster til dagens undervisning. Den ene var Charlotte Brøndsteds - Pædagogisk arbejde i et velfærdssamfund. Den anden var Erik Sigsgaard -
Velfærdssamfundet og dets institutionder. Begge tekster er fra bogen " Individ, institution og samfund", med Peter Mikkelsen mf.
Jan fortalte om moderniseringen gennem tiden, fra 1730 og til nu. Han fortalte også om:
Velfærdssamfundet og dets institutionder. Begge tekster er fra bogen " Individ, institution og samfund", med Peter Mikkelsen mf.
Jan fortalte om moderniseringen gennem tiden, fra 1730 og til nu. Han fortalte også om:
- baggrund, kendetegn og responsivitet
- moderniseringsredegørelsen 30 november 1983
- kl`s Bet. 1268: Fornyelse og effektivisering, mål - og kvalitetsbølge, lov om kommuners , serviseloven 1998, strukturreform 2007
- institutionalisering
- institutionslivets praksis
- institutionslogik ?
- myndighedsrelationen - 3 deling af magten ?
Til sidst havde han nogle spørgsmål vi skulle svare på til Erik Sigsgaard "velfærdssamfundet og dets institutioner"
- Hvorfor skelner Erik Sigsgaard ikke imellem et dagtilbud, et plejehjem eller et gymnasium? Han mener ikke, der er nogen forskel. Der er tvang, regler og love, som man skal indordne sig under. Man har ingen menig eller indflydelse på dagen. Man bliver berøvet sin frihed.
- Redegør for institutionaliseringens betydning for koncentration, børns medbestemmelse og leg.? Eksempel i teksten er frugtholdet. Først var det frivilligt - af lyst. Så blev det krav - du skal, og så forsvandt det sjove. Det ødelagde børnenes spontanitet, tilbøjelighed til at hjælpe.
- Nævn eksempler på serielle relationer i pædagogisk arbejde? Man behandler bruger ens. Alle bliver klippet på samme tid, med næsten samme frisure. Alle stoppes i bussen for at kører på tur/lejr. Alle får det samme at spise. De reduceres til at være numre i et system, og de behandles som numre i en serie.
- Redegør for Erik Sisgaards læringssyn? De tre læringsformer - LD - læring gennem deltagelse. LPD - læring gennem perifer( som ligger i omkredsen). LSFD - læring som forudsætning for deltagelse. Dermed mener han, at børn lærer mere ved at deltage i legen og at de lærer mere ved deltagelse sammen med den voksne.
- Nævn eksempler på det civile livs kvaliteter: Indbland evt. et håndværk du formår. Vis, at du er engageret og har viljen og lysten. Vis at du brænder for det, så det smitter af hos brugeren. Livslyst. læring og udvikling.
- Kender i teorier/teoretikere der beskriver det civile livs kvaliteter? Habermas - systemer. Pierre Bourdieu - habitus. Mihàly Csikszentmihàlyi - flow. Antonovsky - sundhedsfremme. Learning by doing.
Det har været en rigtig spændende dag. Jeg tror alle var trætte i hovederne da vi gik hjem. Nu venter næste dag, med trækning af case. Det bliver spændende hvilken case vi trækker. Gad vide om jeg kan sove i nat. Jeg tror jeg skal have et glas varm mælk, og mariekiks inden jeg skal sove ;0)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar