søndag den 26. september 2010

Tværfagligt samarbejde omkring MOVE

Det kræver en meget systematisk tilgang til træning og oplæring inden for bestemte afgrænsede områder, hvis barnet skal ind i en positiv udvikling- og læringsproces.

Det er vigtigt, at forældre og medarbejdere i fællesskab får formuleret og opstillet målsætninger, som både er realistiske og målbare.

Det er vigtigt, at alle faggrupper arbejder sammen på tværs og hele tiden arbejder i samme retning mod fælles mål.

Det er vigtigt, at børnene er aktive og selv skal foretage sig en masse fysiske handlinger i løbet af dagen.

Jer mener det er væsentligt, at temaet ikke kun arbejder med funktionelle færdigheder, når eksempelvis fysioterapeuten er til stede. Indlæring af motoriske færdigheder kræver mange gentagelser, så derfor er det vigtigt, at alle fagpersoner omkring barnet er involveret i arbejdet med motorisk læring.

Det kræver en god intern dialog, at de ansatte arbejder ensartet med den træning. Derfor er systematikken og beskrivelsen af arbejdet meget vigtigt. Det er vigtigt, at teamet omkring barnet får aftalt i hvilke situationer, medarbejderene arbejder med de funktionelle færdigheder- lige som det vigtigste, og at alle medarbejdere er klar over, hvordan der arbejdes med færdighederne.

Barnet vil ikke kunne lære de funktionelle færdigheder, hvis medarbejderen ikke i fællesskab arbejder samme om at følge de samme mål.

Det er de professionelles opgave - i samarbejde med forældrene - at definere og formulere målene for aktiviteter, der vil være gavnlige for børnene.



Teamet omkring Maren er tværfagligt sammensat. Det består af fysioterapeuter, ergoterapeuter, musikterapeuter og pædagoger. Teamets opgave er at arbejde ud fra de handleplaner, som de har lavet i fællesskab. Alle teamarbejderen har været på kursus og uddannelse som MOVE basisudøvere og arbejder ud fra dette. Jeg mener, at det er godt at have en fælles arbejdsmetode, og et fælles sprog, der stiler efter et fælles mål.

MOVE er ikke et noget mirakelmiddel. Det er et fælles arbejdsredskab, der bygger på en tværfaglig indsats i forhold til barnets udvikling.

Med held, kan man håbe på udvikling af en fælles faglighed, som en styrke som man kan bruge i fremtiden. Udgangspunktet er, at alle faggrupper samarbejder om at løse en fælles opgave - at arbejde hen imod fælles målsætning.

En væsenlig del af processen med at udvikle en fælles faglighed er, at faggruppern løbende har faglige diskussioner omkring struktur og daglig indhold, fordi de skal blive enige om, hvordan de tilrettelægger dagens forløb for det enkelte barn. Gennem dette fælles forberedende arbejde bidrager fagpersonerne med hver deres faglighed ind i det fælles rum hvor planlægning og struktur finder sted. Jeg tror, det skaber en større gensidig forpligtigels og respekt hos den enkelte, i forhold til de forskellig fagligheder, at de er fælles om at skabe enighed om hvad de er bedst for barnet.



Kilde: MOVE i praksis (Videnscenter for Bevægelseshandicap)

Ansvarshavende redaktør Else Søjmark.

2 kommentarer:

  1. Hej, jeg kiggede lige forbi og vil ikke sige så meget andet end, at jeg synes, at det ser spændende ud, og glæder mig til fortsat at følge dit projekt.

    SvarSlet