1) Lav en liste over de tværprofessionelle partnere som er relevante at inddrage i arbejdet med min case:
- Fysioterapeut
- Ergoterapeut
- Musikterapeut
- Pædagoger
- Forældre
Jeg vil dog kun beskæftige mig med det tværprofessionelle arbejde, mellem fysioterapeuten og pædagogen, som daglige arbejder med Maren.
2) Hvad ved jeg om den rolle, som andre professionelle spiller/kan spille for målgruppen?
Det er vigtigt, at alle faggrupper arbejder sammen på tværs og hele tiden arbejder i samme retning mod fælles mål. Indlæring af motoriske færdigheder kræver mange gentagelser, så derfor er det vigtigt, at alle fagpersoner omkring barnet er involveret i arbejdet med motorisk træning. Det kræver en god og konstruktiv intern dialog, at medarbejdergruppen arbejder ensartet med træningen.
3) Hvad ved jeg om den rolle, som forældre/værger og andre ikke professionelle spiller/kan spille for målgruppen?
MOVE projektet bygger på et tæt samarbejde med forældrene omkring opstilling af målene for Maren. Medarbejder og forældre laver i fællesskab ønsker og mål. Det er fagpersonernes opgave - i samarbejde ned forældrene - at definere og formulere målene. Og som skrevet før, er det vigtigt, at alle arbejder med de funktionelle funktioner i dagligdagen, og ikke kun når fysioterapeuten er der.
4)Hvad vil jeg konkret spørge de andre professionelle om, og hvorfor lige netop de spørgsmål?
Se spørgsmålene i min blog.
Jeg har valg disse spørgsmål, da jeg syntes de er relevante i forhold til min problemformullering/ forskningspørgsmål, med henblik på det tværprofessionelle samarbejde og udvikling af de fysiske kompetencer hos Maren. Jeg håber at få nogle gode brugbare svar fra begge partnere, som jeg kan bruge i min opgave.
5) Min rolle som professionel
- Hvilke værdier er min indsats funderet på? - Mine værdier er sat på de menneskelige værdier og mål. Alle har retten til at blive hjulpet på bedste vis, til et liv med medbestemmelse og selvbestemmelse. Et projekt som MOVE, gør at børn kan blive så selvhjulpen som muligt, så de måske kan begå sig i eget hjem, med støtte. De kan få et liv i fællesskabet, hvor de kan udvikle sociale kompetencer og få et værdig liv, hvor de selv kan vælge havde de vil og hvornår.
- Hvilken sammenhæng er der mellem dine værdier og den konkrete indsats i praksis? - I mit mangeårigearbejds liv på Sødisbakke, kan jeg se hvad der sker, når der ikke bliver lavet en indsats for beboerne. Mange at de beboer der bor på Sødisbakke kan næsten ingenting. De kan ikke gå, spise selv, gå på wc osv., fordi der ikke er blevet trænet med dem, da de var små. Derfor kan jeg se, vigtigheden af den intense træning der er med børn i dag. Den giver børnene frihed til egen vilje og mål. Når barnet selv kan og vil, er det med at støtte op omkring dette.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar