tirsdag den 5. oktober 2010

Svar på spørgsmål i case om tværprofessionelt samarbejde

Lav en liste over de tværpfofessionelle partnere som er relevante at inddrage i arbejdet med casen:

Det kan være:
  • forældre
  • pædagoger

  • socialrådgiver

  • socialforvaltning

  • skolen

  • sundhedsplejerske

Hvad ved jeg om den rolle, som andre professionelle spiller/kan spille for Irene og hendes familie?

De er med til på professionel vis, at hjælpe Irene og hendes familie, til at få styr på deres hverdag og liv. De er med til at klæde dem på, til at være aktive i kampen for en fælles indsats, og en så tidlig indsats som muligt. De professionelle skal klart lægger ud, at de er der for at hjælpe dem, og at de er sammen om at finde en løsning, der er for deres bedste. Hvis de professionelle er åbne og ærlige omkring mål og metoder, har de nemmere ved at vinde familinens tillid. Hvad vil vi? Hvor vil vi hen? Hvad er målene? Og hvad er planerne? Det er vigtigt at pædagogen har baglandet i orden, hvor hun kan søge råd og vejledning blandt egen faggrupper, og også blandt andre faggrupper som har ekspertisen til at løse evt problemer. Der skal være et godt tværfaligt samarbejde, hvor det fælles mål er at hjælpe målgruppen.

Hvad ved jeg om den rolle, som forældrene og andre ikke professionelle spiller/kan spille for Irene og hendes familie?

Far og mor er de bedste, i følge børnene. "Næstne" alt hvad de siger og gør er rigtigt. Barnet stoler ofte på alt, hvad forældrene siger og gøre. Bånder mellem mor og barnet er svær at kappe. Man kan håbe på at båndene mellem dem, vil være der, trods omsorgssvigt og dårlig opvækst vilkår. Hvis der er bedsteforældre involveret, kan man håbe på, at de kan går ind og give den omsorg og støtte, til Irene som hun har brug for. At de giver hende en base hun kan søge hen til hvis livet er for svært. De kan måske give hende kærlighed og stabilitet. Det kan give hende nogle redskabers, som hun kan bruge i samarbejdet med fagpersonerne, der gør at hun formår at samarbejde.Hendes søskende er nok ikke til meget støtte og hjælp, da de allerede nu, giver udtruk for at hun er en belastning for dem. Det kan være de ikke selv har overskud og forståelse for problemet. Har de selv problemer, der ikke er blevet taget håd om? Så er der nok ikke mange muligheder for overskud til at hjælpe.

Min rolle som professionel:

  • Hvilke værdier er min indsats funderet på?

  • Hvad har Irene og hendes familie reelt behov for?

Mine værdier er baseret på den "professionelle intergritet, som handler om moralske dyder og om, at jeg ikke vil eller kan noger, som strider mod min grundlæggende overbevisning og holdning" Det vil sige, at jeg ikke kunne drømme om at handle ud fra synspunkter der ikke vil hjælpe irene og hendes familie. Jeg vil altid handle ud fra hvad der er bedst for dem. Jeg vil hører på dem og hjælpe dem. Jeg vil ud fra bedste overbevisning støtte dem til et værdig liv, hvor man kan håbe på et godt samarbejde for Irenes skyld, og ikke mindst for hele familiens skyld. Jeg vil arbejde "efter tolerance som en central dyd, der kommer til udtruk i mit menneskesyn, der levner plads for andre anskuelser, synspunkter og meninger og måder at tilrettelægge livet på". Det vil sige, at jeg er lydhør og acceptere andre menneskers valg og meninger, og ønsker at hjælpe dem ,på deres vilkår, og for hvad de formår.


Jeg ved ikke helt hvad Irene og hendes familie har behov for, da jeg aldrig har stået som pædagog i sådan en situation. Men jeg kunne tænke mig, at de havde brug for struktur, planlægning og overblik over i deres liv. At der er nogle der er falige tovholdere for dem, som kan hjælpe og guide dem, når det bliver svært. De har brug for nogen der lytter, og er der, hvis de har brug for hjælp, eller har brug for at snakke. Jeg kan bruge mine faglige kompetencer til at råde, vejlede, hjælpe og støtte dem så godt som muligt, med bedste udfald.


Nævn 1 - 2 elementer fra hver udvilingsfelt i udviklingskompasset som jeg finder relevant i forhold til casen:

Den sociologisk og kulturanalytisk udviklingsfelt:

  • Det dynamiske/komplekse kulturbegreb - Viden og værdier, som mennesker deler med andre og forhandler, Kultur findes mellem mennesker, Forskellige værdier, Kulturs betydning kan undersøges, Feldtarbejde og interview er bedst til at dokumentere betydning.
  • Børn og unge udvikler sig og lære at blive mennesker ved at bruge deres sprog og krop i et samspil med deres omgivelser. Det er kvalificernde for den tværprofessionel praktiker at have en dybtgående viden om de værdier, normer og holdninger, som kommer til udtryk i, hvordan børnen og de unges oplevelser , holdninger, forventninger og meninger dannes i samspillet med de konkret omgivelser, man som professionel har ansvar for.

Det pædagogiske udviklingsfeFedlt:

  • Den professionelles ansvar er at opdrage til medborgerskab - således at målgruppen kan tage ansvar for og vare på sit eget liv som demokratisk borger i et demokratisk fællesskab.
  • Dialogen internt og eksternt om vilje og visioner betyder, at den professionelle skal kunne kommunikerer og foholde sig til andre perspektiver på, hvordan livet bør leves.

Det organisatoriske udviklingsfelt:

  • De omfattende krav og forventninger til den måde de stillede opgaver løses på, kan også være positive, fordi de skaber en klar ramme om arbejdet.
  • Trods disse udfordringer er det vigtigt at målet for samarbejdet blandt de tværprofessionelle er at forholde sig fremadrettet og konstruktiv til de vilkår, der gælder og de muligheder, der findes indenfor de rammer forandringer/udfordringer danner.

Det didaktiske udviklingsfelt:

  • Hvad skal indholdet af samarbejdet mig og ande professionelle være( skal det dreje sig om samtale med målgruppen, mødet med forældrene, den rådgivende drøftelse med professionelle og forældre osv.)
  • At udvikle den tværprofessionelle praksis didaktisk betyder, at man medtænker den samlede forståelse af målgruppen og de omgivende forhold og omsætte denne forståelse for målgruppen og i forholdt til handlinge i den konkrete pædagogiske praksis - alt det der indgår i målgruppens udviklingsbetingelser.




1 kommentar:

  1. Hej Liselotte

    Fin besvarelse af casen, godt du alligevel fik tid til at arbejde med casen
    - håber du havde en god fødselsdag :-)
    Delen om Irene og hendes families behov, her kan der være fokus på, hvordan der kan rammesættes en tværprofessionel indsats, der handler om at støtte familien i at lære at tage ansvar for hinanden, samt at løse de problmer der opstår i deres familie. Det er af særlig betydning at Irene og hendes søskende kan spejle sig i deres forældre, herunder hvordan man fungere som en familie og løser de problemer der opstår, så de kan tage dette med videre i deres liv.
    Og tak for din mail Liselotte - jeg har endnu ikke fået lavet min blog pga. sygdom, men jeg satser på at det snart sker - der er jo noget at lever op til når jeg ser jeres fine blogs :-)
    Hilsen
    Susanne Baumann Ravn

    SvarSlet