Så kom den endelig, den længe ventede eksamen. Jeg føler den har varet meget længere, en de 3 uger den reelt har varet. Den har ryddet godt ud i resurserne, så nu skal der lige lades op. Så jeg startede med at tage på Landgangen, og spise rester. Jeg kunne mærke jeg var gået kold og skulle fyldes op ;0)
Nu ved jeg en masse om habitus, den positive og negative definitionsmagten, brugeindflydelse, omsorgspligt og omsorgssvigt Jeg er helt inde i lov om social service § 81, 82 og 85 ;0)
Jeg har som ansat, selv oplevet institutionslivet før og efter servicelovens indtræden, og kunne snakke med om den store omvæltning i samfundet, for både pædagogerne og borgerne. Før var pædagogerne en myndighed der lagde rammerne for kulturen, og hvor man som ansat gjorde hvad man mente var bedst for netop denne borger. Efter servicelovens indtræden, skulle pædagogerne til at arbejde med brugerindflydelse og selvbestemmelse. Med brugerindflydelse, er det pædagogiske arbejdsområde blevet mere kompliceret og stiller større krav til pædagoger og ledelse. Borgeren må være omstillingsparate til de nye udfordringer der fremover byder sig i dagligdagen, og de må agere i de beslutninger og valg der opstår løbende. Dette kan ofte være svært, hvis borgerern ikke tidligere har været medvirkende til sådanne tiltag. Med medbestemmelse, får borgeren med funktionsnedsættelse mulighed for, indflydelse på eget liv.
Nu ved jeg en masse om habitus, den positive og negative definitionsmagten, brugeindflydelse, omsorgspligt og omsorgssvigt Jeg er helt inde i lov om social service § 81, 82 og 85 ;0)
Jeg har som ansat, selv oplevet institutionslivet før og efter servicelovens indtræden, og kunne snakke med om den store omvæltning i samfundet, for både pædagogerne og borgerne. Før var pædagogerne en myndighed der lagde rammerne for kulturen, og hvor man som ansat gjorde hvad man mente var bedst for netop denne borger. Efter servicelovens indtræden, skulle pædagogerne til at arbejde med brugerindflydelse og selvbestemmelse. Med brugerindflydelse, er det pædagogiske arbejdsområde blevet mere kompliceret og stiller større krav til pædagoger og ledelse. Borgeren må være omstillingsparate til de nye udfordringer der fremover byder sig i dagligdagen, og de må agere i de beslutninger og valg der opstår løbende. Dette kan ofte være svært, hvis borgerern ikke tidligere har været medvirkende til sådanne tiltag. Med medbestemmelse, får borgeren med funktionsnedsættelse mulighed for, indflydelse på eget liv.
Hej Liselotte
SvarSletJeg hæfter mig ved at du skriver borgerne. Hvordan mener du med at; "borgerne må være omstillingsparate"? Mener du dermed, at det enkelte individ med funktionsnedsættelse kan mestre selvbestemmelsesretten og selv kan tage ansvar for sit eget liv? i det store hele selv skal vælge til og fra?
Med omstillingsprocessen mener jeg den proces inden for den offentlige sektor, som har været i gang siden indførselen af Serviceloven og strukturreformen. Det pædagogiske arbejdsområde er blevet mere kompliceret og stiller større krav til pædagoger, men som borger der har levet på institution i mange år, og som konsekvens haraf er institutionaliseret, kan det være en stor udfordring at få medbestemmelse, indflydelse og ansvar for eget liv.
SvarSlet