- Kritikfasen - Her må man rakke ned på alt det man syntes er uretfærdig, det der ikke dur, det der er træls, og som man føler skal ændres. Er kollegaer trælse, sparekniven osv.
- Fantasifasen - Her må man ønske alt det man gerne vil se i fremtiden, også selv om det er utopi. Om det er privat chauffør, pool osv.
- Realiseringsfasen/virkelighedsfasen - Hav en positiv tilgang til problemet, hvad kan vi så ændre. Hvem kan ændre det , og hvordan. At få skabt fokus på problemet.
"Kreativiteten = evnen til at finde nye løsninger på gamle problemer"
At lære noget nyt:
Margrete gav os et spørgsmå, ud fra den kritiske fase, som vi alle skulle svare på. Det lød:
- Hvad er det henholdsvis værst ved at skulle udvikle sig, forandre sig og lære nyt?
Jeg svarede selv:
- Medhjælper, arbejdet på gulvet, ny viden, du skal ikke tro du er noget, kom ikke og spil smart, stiger i rang, Janteloven.
- Ny viden, sættes spørgsmål ved egen praksis, men bestemt også ved kollegaers, Mod til at sige noget, at sige fra og være åben.
- Afdelingslederens forventninger og krav til mig og min nye viden, brugen af nye kompetencer, vil gerne udnytte mig og min nye viden over for mine kollegaer.
- Krav til en selv, skyldfølelse over for børn og mand, usikkerheden, slår jeg til, arbejder med mig selv, frustration, identitetsdannelsen.
Vi havde alle mange forskellige og givende ord i den kritiske fase. Her er nogle af dem: % kendskab, % selvkontrol, mislykkedeshed, utilstrækkelige, usikkerhed i forbindelse med stort ansvar, egen forventninger, hovedpine, manglende forudsætninger, svært at ændre vaner/habitus, ændring af samarbejdmønstre, brugen af tid, dilemma/krydspres, miste fodfeste, forvirring, gyngende grund, manglende accept af baggrund, ny identitet, tænker anderledes, tempo, forandringstang, for stor arbejdbyrde, pres, umyndiggørelse, % minus medindflydelse, % kontrol, %viden om opgaver, uenighed om retning, Er alt nyt også godt?, tillid til viden, usikker fremtid,, at tænke anderledes, tænke nyt, relation til de nærmeste, % selvdisciplin, ændre vaner, skyldfølelser, frustration.
Alt den viden skal puttes i nogle skemaer/ kasser. Der er viden vi godt ved, men som bare skal lagres oppe i hjernen - det hedder assimilation
Når man skal lære noget nyt, noget man ikke har forholdt sig til før, eller hørt om, altså svær ny viden, hedder det akkomodations Med ny viden danner man ofte ny identitet i udviklingen. Man får nye kompetencer og får større ansvar.
Vi samlede den nye viden i kategorier, for at få et bredere overblik over stikordene - snakker vi om æbler eller pære? Hvad kan man ændre?
Bagefter kan man give point til kategorierne, for at se hvad der er mest aktuelt at diskuterer. Den kategori der får flest point, tages først.
Nu skal man give en positiv tilgang til de ord, der f.eks. har med uddannelsen på via at gøre.
- % selvdisciplin - engagement, overskud, vilje, struktur.
- Utilstrækkelige - åbenhed, dialog, ikke sætte sine mål for højt, tilpas udfordring.
- Viden om opgaven - tilstrækkelig info.
- Skyldfølelse - god samvittighed, forståelse.
- Mislykkedeshed - følelse af at lykkedes, succes.
- % udbytte - tilfredsstillende udbytte.
- Ny identitet - stolthed, glæde ved forandringen.
- Forstort arbejdspres - uddelegering, arbejdsplanlægning.
Alle disse sætninger er positive udsagn i den kritiske fase.
Fantasifasen:
Her kan man fantaserer om alt det man godt kunne tænke sig, selv om det er utopi, og at målet aldrig kan lykkedes. Her er nogle stikord, som vi luftede i forhold til studiet. Vi kunne godt tænke os:
- Kun interessante emner ( personlig interesse)
- Personlig coach
- Personlig ugentlig vejledning.
- Veludviklet IT undervisning og service.
- Gratis lærebøger
- gratis uddannelse
- Fri fra job, samtidig med uddannelsen
- Socialt fællesskab i klassen
- Forelæsninger
- Fri mad
- Værkstedsfag.
Skal man så diskuterer, hvad der kan ændres i en positiv retning med positivt udfald, kan man sige at ved - gratis bøger, kan man gå på biblioteket og låne. Ved emner med kun personlig interesse, kan man vende situationen. Er interessen kun ved voksne med psykiske problemer, kan man vende situationen om og sige - dette barn har svære muligheder og levevilkår. Hvad sker der når de ender som psykisk syge i en voksen alder. Hvad kunne være gjort anderledes?Hvad gik glat?Hvor gik det galt? Hvordan kan jeg overfører den viden til voksnes problemer? Ved forelæsninger - søg på via.uc studienet, der er ofte gratis forlæsninger. Ved vejledning - brug din vejleder over vis.uc mail system. Ved coach - brug hinanden, og hinandens viden.
PÅ denne måde kan man bruge fremtidsværkstedet som en læreproces, en arbejdsmåde, der kan åbne almindelige menneskers hverdags-erfaringer, deres forestillinger og forhåbninger, i retning af fælles problemer og muligheder. Det er ønsketænkning - hvordan kunne verden, vores verden se ud? Hvordan vil vi have den? Man skal se ud over sig selv, og se de positive muligheder på den anden side.
Jeg syntes dette er et fantastisk metode til at klare forskellige processer der er kørt i hårknude, eller som bare ikke fungere. Det er en positiv måde at løse et problem på i fællesskab. Alle er med, og får i en demokratisk proces løst eller løsnet de problemer der nu kan være.
Det var en god og lærerig eftermiddag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar