søndag den 3. april 2011

Æstetik og æstetiske læreprocesser

Hvad er æstetik?
Æstetik betyder fornemmelse, sans, følelse eller sanseperception. Det foregår gennem erkendelse af sansemæssig oplevlese. Man kan siges, at æstetik er den kundskab, man får gennem sanserne.
Hvad er æstetisk læreproces?
Den æstetiske læreproces indeholder en særlig form for erkendels, hvor følelse og fornuft, krop og intellekt, udgør de indbyrdes forbundne dele. Den æstetiske læreproces igangsættes ved en sansepåvirknin. Dvs. at brugeren modtager indtryk i form at duft, smag, billeder, berøring af fx en bold m.m., eller skaber nogle udtryk fx. i leg, en tegning, et dramastykke m.m. For at ind/udtrykkene skal have en virkning, må de bearbejdes individuelt. Bearbejdningen eller perceptionen skaber en særlig oplevelse.
Da den æstetiske oplevelse sker i andre dele af menneskets erkendeområde, kan den være svær at udtrykke i ord og manifesteres derfor ofte i følelser og fornemmelser. Oplevelslen fører over i en æstetisk erkendelse ( eller reflektion), dvs. brugeren har lært noget om sine egne følelser, har lært at udtrykke sig (fx. gennem boldspil) eller har lært at bruge sit personlige kropssprog.
Som pædagog kan man se den æstetisek virksomhed, som et fundamentalt grundlag for, at brugeren kan udvikle sig og lære. Gennem æstetisk virksomhed (æstetisk læreprocesser) kan brugeren få tilfresstillet sine behov, bearbejde og udtrykke følelser og holdninger, lære at forstå sig selv og andre, tilegne sig, påvirke, forstå og opleve sin kultúr og omverden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar