søndag den 25. september 2011

Bevægelseslegen

Jeg har tidligere i min blog opgave skrevet om bevægelseslegen.  Bevægelseslege defineres som lege hvor kropsligheden er sat i spil. Det omfatter boldspil, rytmisker bevægelses aktiviteter.
Kropsligheden er centrum for brugerens tilegnelse af verden. Det er via kroppen det oplever, erfare og sanser verden. Bevægelseslegen spiller her en central rolle. Den fænomenologiske teoritraditon er her central, den siger at "kroppen er broen til verden". Derefter reflektere vi. Først kroppen derefter reflekion.
Bevægelses legene må være alsidige og dermed give mulighed for mange kropslige erfaringer - pædagogen må tænke alsidig.
Brugerens kropslighed som helhed kan opdeles i 5 dimensioner, og på baggrund af dette er der opstilledt en model som kan være behjælpelig når målet med legen sættes i perspektiv. Modellen kan bruges som bevægelsersanalyse og det er har muligt at få et overblik over hvilke dimensioner der er fokus på i bevægelseslegen.
WHO definerer sundhed som " Et fuldstændigt stadium af fysisk, mentalt og socialt velvære og kke blot fravær af sygdom og svaghed". Bevægelseslegens 5 demintioner kan have indflydelse på brugerens trivsel og sundhed.
De 5 dimensioner:

  • Den fysiske og sansemotoriske dimention: Kredsløb, motorisk udvikling og sanseintergration, bevægelighed, koordination, muskelr, krybe, rulle, hænge, løbe, hoppe, springe, alsidige bevægelser.
  • Den kognitive og emotionelle dimension: handle, vurdere, følge regler, glæde, spændign, fantasi, mod, træffe valg, præstation, følelser.
  • Den sociale dimension: Samarbejde, aflæse bevægelser, opmærksom på hinanen, indgå i dialog, følge et aftalt regelsæt, at lytte.
Dette vil jeg tage med i mine didaktiske overvejelser omkrig relationsdannelsen, sundhed og trivsel brugerne imellem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar