fredag den 23. september 2011

Rudolf Von Laban


Hvilke teoretisk afsæt ønsker jeg at inddrage i mit SKB arbejde i praksis?

Jeg vil inddragde den Slovakisk danseteoretiker og koreograf Rudolf Laban ( 1879 - 1958) som udviklede en dansepædagogik som skulle fremme bevægelserens evne til at sætte udtryk og bevægelse på sit indre liv.
Laban ønskede at den enkelte skulle blive i stand til at opfatte, værdsætte og erkende sin krop med dens muligheder og begrænsninger.
Bevægelserne ses dermed som værende forbundet med danserens følelsesliv, personlighed og temperament og kulturelle tilhørsforhold.

Laban er ophavsmanden for konceptet BESS:
  • Body kategorien: Her tager man udgangspunkt i de grundlæggende bevægelsesmønstre : rulle, krybe, kravle, gå, løbe, kaste, gribe og hoppe. Det er også vigtigt at kunne orientere sig i et rum og sætte bevægelser sammen.
  • Effort kategorien: Tager udgangspunkt i rum, tid, vægt og flow.
  • Space kategorien: Her er der tale om det personlige rum, hvor man kan bevæge sig i det laveste, det mellemste og højeste niveau. Man kan endvidere bevæge sig i tre plan : det horisontale, det vertikale og sigittale plan.
  • Sharp: Her er det kroppens form der er i fokus. Den kan være lang, smal, lille, stor, rund, bred osv. Her arbejder man også med relationen til andre mennesker. I relationene kan man forme hinanden, arbejde over hinanden, arbejde under hinanden, og man kan arbejde på og med hinanden.
Alle disse teorier vil jeg prøve at inddrage i samspillet med beboerne. Jeg vil bruge dem som en del af relationsdannelsens proces, som et lærerigt redskab til at få kroppen i bevægelse og en måde hvor beboerne kan lave noget sammen som er sjovt og givende.
Bess teorien er en fremgangsmåde, hvor pædagogen kan arbejde med, at komme rundt i alle kroppens positioner, og få en bevægelse i gang der styrker kroppen og alle dens funktioner. Har man Laban´s teorier med i sine tanker hvergang man vil planlægge et bevægelsesforløb, er man sikker på at komme i bevægelse. Især i Sharp kategorien arbejdes der med at indgå relationer til hinanden. Man kan forme hinanden, arbejde over hinanden. Det er vigtige elementer i brugen af bevægelsen med at danne relationen.

Jeg syntes det er en genial redskab for pædagogen i bevægelseslegen. Har  man først mødt Rudolf ( den bandit) i sin studietid, tror jeg han altid vil poppe op.Han vil være inspirationskilden  hvergang man skal forberede eller spontant skal lave en leg eller en serie i faglig øjemed, eller i fritidslivet. Han er en stor inspiration til alle, og en sikkerhed for at kropsligheden kommer i spil.

1 kommentar:

  1. Hej Liselotte
    Et rigtig godt fagligt udgangspunkt til din målgruppe, på trods af nedsat funktionsevne er Labans udgangspunkt at den enkelte skal mærke egne ressourcer og dermed blive bevidst om sig selv. Hvilke sundhedspædagogiske tanker er du optaget af.
    Hilsen Mette

    SvarSlet