tirsdag den 15. november 2011

Scheins kulturanalyse

I vores skema for studiedag- feltarbejde d. 21/ og 22/11 står der at vi skal indsamle empiri og lave en kultur analyse i en institution/bosted. Altså finde de skjulte værdier, holdninger og omgangsformer, der styrker bostedet. De værdier, holdninger og omgangsformer som præger kulturen på stedet, og de deltagende i kulturen. Hvad er det vi ser, høre og oplever?
Jeg har prøvet at lave en fortolkning af en kulturanalyse - Hvordan gør man det?
Den laver man ud fra en kulturmodel fx. Edgar Scheins kulturanalysemodel fra Susanne Idum Mørks bog Individ, institution og samfund, der kalder de 3 lag i kulturen for artefakter, værdier & normer og de grundlæggende antagelser.

Det øverste kulturdag - Artefakterne – omfatter f.eks. logo, indretning og påklædning. I laget finder du alt det, du umiddelbart kan observere eller høre, i forbindelse med, du kommer til bostedet.

·         Miljø der signalerer venlighed og åbenhed.

·         Synlighed og struktur.

·         Brugervenlige bygninger. Åben og lyst. Billeder på væggene. Menneskeskabte ting.

·         Høfligt sprog. Imødekommenhed.

Det mellemste lag værdier & normer er de værdier og normer, som bostedet sagt eller usagt har vedtaget skal gælde for dens adfærd og omgang med hinanden. Dette lag kan bl.a. afdækkes ved at undersøge, hvilke regler og normer, der gælder for samvær mellem ledere og medarbejdere.

·         Værdier og normer kommer fra værdiggrundlaget og fra hvad vi siger og gør i hverdagen. Kan først observeres efter noget tid. Repræsenterer ofte bostedets vaner.

·         Ritualer og traditioner. Sommerfester osv.

·         Sociale aktiviteter. Bowling og fredagsbal.

·         Vi er her for brugerens skyld. Vi lægger vægt på at brugerne har det godt.

·         Medbestemmelse. Brugerindflydelse. Lov om social service § 81.
Det dybeste lag er de grundlæggende antagelser som er de dybeste værdier, der gælder for vor omgang med hinanden. Du kan undersøge dette lag ved at spørge ind til, hvad der er grundlaget for adfærden ledere og medarbejderne imellem. De er overvejende ikke -bevidste. De er selvfølgeligheder.

·         Ledelsen – eller menneskesyn.

·         Behandler borgeren ordentlig (etisk)

·         Arbejdsomhed – man skal altid være flittig.

·         Værdier der gennem lang tid har været alment accepteret(opfattet som sandt) af organisationsledelsen og medarbejderne og som dermed styre adfærden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar