tirsdag den 15. november 2011

I Danmark er jeg født

”I Danmark er jeg født”
Jeg har læst de udvalgte sider i bogen ”I Danmark er jeg født” om etniske minoritetsunge, og det at være mønsterbryder eller frontløber i det danske samfund.
Det var spændende at læse bogen, da jeg flere gange kunne relatere til viden og fortællinger fra Aygül og Emir. Begge har forskellige oplevelser af det, at være borger med anden etniske baggrund i et andet land. Aygül er født i Danmark, men er opvokset med Tyrkisk kultur og normer. Hendes morfar kom til landet som gæstearbejder i 1960´erne og Emir som flygtning fra krigens grusomheder i Bosnien.
Ud fra teksterne i bogen, kan man læse, at de unger er villige til at yde en kæmpe indsats for at blive integreret i samfundet. Forældrene har ofret meget for, at deres børn skulle få et bedre liv, med chance for en uddannelse. Men alligevel formår de at leve med et ben i begge livsformer, og derved bibeholde meget af deres kulturarv.
Til vores DKK prøve i sommers læste vi også en bog der hed ”De små oprør” af Marianne Nøhr Larsen, som fortalt om livet som borger med anden etniske baggrund i Danmark. Gennem læsning af disse to bøger, har jeg fået flyttet min forforståelse og fordomme, på mange punkter omkring forskellige ting.
Ofte skal man lige kigge bag om personen og dens livshistorie før man begynder at tolke eller dømme, for ofte er livet ikke så lige til endda. 
De unge  har både viljen og ressourcerne til at få en uddannelse og et arbejde, og derved bidrage positivt til det Danmark de er en del af. De har viljen til forandring og evnen til at fastholde visse værdier, mens de tager nye til sig.
Jeg syntes det er skønt at have sådan to dejlige studiekammerater i min klasse. Jeg har virkelig lært meget af dem, og fået flyttet nogle holdninger i den positive retning, omkring kulturmøder og kulturforståelser.
Jeg er blevet meget optaget af den anderledes levestil og levevilkår, og især omkring Tyrkisk mad. Det smager himmelsk, og er lige mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar