Hvis man slår op i Psykologisk pædagogisk ordbog står der at didaktik betyder
- udviklingen af modsigelser og deres løsninger som en måde til at fremme erkendelsen. Det betyder at man lærer af andres tanker og ideer, selv om man måske ikke er enige. Det er erkendelsen af læring af disse modsigelser der er i spil. I det didaktiske udviklingsfelt af
tværprofessionelt samarbejde er opgaven at kunne begrunde og gennemføre et konkret
tværprofessionelt samarbejde. Udfordringen for den professionelle er at kunne gennemfører konkrete aktiviteter i dialog og samspil med andre professionelle under hensyntagen til målgruppens liv. Didaktik handler om at formidle et indhold og et budskab til målgruppen ved, at man som professionel skaber rammer for
aktiviteter der kan fører til udvikling for målgruppen. Kodeordet i det didaktiske udviklingsfelt er ordet
handling - handling i samarbejde med andre med henblik på at gøre en positiv forskel for udsatte børn og unge.
Det didaktiske perspektiv, handler om at have noget at byde på - og evnene til at kommunikerer det, man kan, og som det er relevant at vide for andre professioner. Kan pædagogen det - kan fysioterapeuten det? Har de noget at byde hinanden? Hvad?
At være didaktisk kompetent handler om, at man skal kunne sandsynliggøre - både indledningsvis og undervejs - at det professionelle arbejde, man er i gang med, vil kunne bidrage til en positiv udvikling for børn og unge. Målet er på sigt, at barnet bliver i stand til at leve et så frit, selvstændig og meningsfuldt liv, som muligt.
I det didaktiske
udviklingsfelt beskrives også
hvad, hvordan og hvorfor?
- Hvad skal indholdet af samarbejdet mig og andre professionelle være (skal det dreje sig om samtale med målgruppen, mødet med forældrene, den rådgivende drøftelse med professionelle og forældre osv)
- Hvordan skal samarbejdet gennemføres, og hvor langt tid skal det stå på?
- Hvorfor skal indholdet af vores samarbejde være netop det, vi i fællesskab beslutter, det skal være?
Viden om dette er fundet i Andy Højholdt`s bog og i power point fra Susanne. Ordene er bare skrevet af, for lige nu og her at få en forståelse for hvad
Det didaktiske udviklingsfelt betyder ,og hvad det står for. Senere skal jeg selvfølgelig skrive med egne ord, hvad jeg mener og forstår ved det
didaktiske udviklingsfelt. Men det må komme en anden dag :0)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar