søndag den 25. september 2011

Pædagogens kropslighed

Ud over valg af mål, indhold og metoder spiller pædagogens kropslighed, engagement og udstråling en vigtig rolle. Det er vigtig at pædagogen også har gymnastiktøj på, lige som brugerne. Det sætter forventninger og motivation op hos både brugeren og pædagogen, når man er klædt om til aktiviteten og ikke blot fortsætter i det samme tøj som til resten af dagens gøremål. Jo dårligere brugeren er, jo større behov er der for, at også de ydre rammer signalerer bevægelse og på den måde er med til at understøtte såvel budskab som motivation. Gymnastiktøj og god musik er med til at tydeliggøre billedet af bevægelsesleg hos deltageren. Når gymnastiktøjet passer til aktiviteten, signalerer man, at bevægelseslegen og deltagere tages alvorlig.

Kilde:
"Den lærende idræt" af Vibeke Lund og Bente Schwensen 2000.

1 kommentar:

  1. Hej Liselotte
    Du bevæger dig dybere og dybere, og begynder nu at koble teori og praksis. Du gør rede for pædagogens kropslighed ( Her har du også kendskab til forskning husk det ), og gør rede for bevægelseslegen som planlægningsredskab - godt. Derudover sætter du også Laban i spil ifht. din praksis - godt. Du inddrager fænomenologien, og bevæger dig dermed på et videnskabsteoretisk niveau.
    Hilsen Mette

    SvarSlet