Gustavsson (1998) Filosof.
Vi skulle starte undervisningen med at skrive hvad vi vidste om Dannelse og Identitet. Dannelse:
Dannelse drejer sig om at blive myndigt:
§ At have dømmekraft. Stille spørgsmål (kritisk sans)
§ At kunne (kompetencer)
§ At være (skabe mening med tilværelsen)
§ At gå i dialog
§ Evnen til at vokse som menneske.
Jer er OK, du er OK.
At være mig selv.
Teorier der kan høre ind under dannelse:
Illeris, Stern, Nuzo.
Udannelse, familie og de 3 P har også indflydelse på ens dannelse.
Identitet:
§ Det er i fællesskabet man kan danne sin identitet.
§ Kendetegner eller afgrænser personen som forskellig fra andre.
§ Personlighed/karakter.
§ Identitet opbygges via relationer til andre.
§ Personens egenskaber og færdigheder der definer personen som forskellig fra andre.
Erik Sigsgaard – Skældud:
- Overlap – konsekvens
- Udslidt/frustration.
- Når kulturen er præget af skæld ud.
Studiespørgsmål:
Hvad betyder serialitet?:
Serialitet, er at være som andre, at være et nummer i rækken, ikke at tro, at man er noget særligt. Det barn der underordner sig serialiteten, vil ikke umiddelbart give problemer for de voksne, men det vil derimod få problemer med sig selv. Man skal have lov til at udvikle sig og danne sin egen identitet. At være social er:
· At mærke efter, hvad man gerne vil
· At turde sige ”nej”, også når alle de andre siger ”ja”.
· At turde prøve at lave verden om.
Man kan støtte sit barn, give det ret til at være anderledes. At være social, at være anderledes.
Det modsatte – at være sig selv, individualitet.
Kultur en tydeligt, vi ved regler og normer, alle er ens, tryghed.
Hvad betyder institutionalisering?:
At gøre til en institution; overføre til en institution; give institutionspræg; bringe i faste og traditionsbundne former.
Man bliver umyndiggjort, bliver en del af institutionen. Man bliver påvirket af kulturen, normerne og værdierne. Man bliver som pædagogerne vil have en til at blive.
Institutionalisering forstås som: at være udsat for målrettet og bevidst socialisering af individet i et af samfundets institutioner. Ønsket er at socialisere individet til at opnå færdigheder, egenskaber og kompetencer, der prioriteres højt i samfundet.
Fordele/ulemper – tryghed, verden er stor og farlig. Tilpasser sig, og har ingen mening selv.
Beskriv det det gode barn:
Er et glad, hjælpsom kærligt barn. Et barn der trives med sig selv, i hjemmet men også i det sociale fællesskab. Et barn der tør sige sin mening, og stå ved det hun siger. En der kan forsvare sig selv og andre ud fra hvad hun føler er bedst for alle. Er fleksibel og åben forandres meninger og holdninger, og tager det til sig for at lære af det. Et godt barn er et barn der kan lege og være glad, som kan fjolle og være anderledes, uden at tænke på hvad andre siger og mener.
Hvordan vil jeg koble undervisningen sammen med læringsmålene?
Det jeg har lært fra undervisningen, er at dette har indflydelse på brugerens levevilkår, livsform og identitet. Hvordan kan jeg som pædagog arbejde med, og implementere disse ting i daglig praksis? Det giver mig en mulighed for, at overveje hvordan jeg tiltaler og behandler beboerne. Hvordan min tilgang kan styrke eller svække dem. Jeg vil igennem mine faglige kompetencer bruge hvad jeg har lært om Erik Sigsgaards tekst. Hvordan kan jeg i det daglige undgå at skælde ud, og afskaffe skæld ud. Hvordan kan jeg viderebringe dette budskab hjemme på afdelingen og få de andre pædagoger med på tanken og ideen? Det har givet stof til eftertanke.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar