tirsdag den 6. december 2011

Når læring i børnehaven inkluderer og ekskluderer


Til i dag, skulle vi læse teksten ”Når læring i børnehaven inkluderer og ekskluderer,” af Marianne Bech Larsen. Teksten er i bogen Inklusionens pædagogik.
Lisbeth bad os gå i grupper, og diskutere hvad vi mente hovedbudskabet, essensen og værdierne i teksten omkring det pædagogiske arbejde er.
Det er vigtigt at pædagogerne arbejder ud fra tiltag der giver mening hos børnene. Derved stiger børnenes engagement udvikler dem til at deltage aktivt i legen.
Vi snakkede om vejledt deltagelse som handler om, at pædagogen går ind i en leg, som barnet selv har igangsat. Pædagogen går ind og foreslår en udvikling af en leg, som hun følger op på. Hun støtter barnet under læring, så han opnår nye færdigheder og kundskaber, som der forekommer i almindelighed i situationen. Man kan sige at pædagogen er ude på noget, men som mål og middel opstår naturligt i samspillet undervejs.
Der er to menneskesyn der forbinder vejledt deltagelse. Det er:

·         Det mekaniske og det systematiske menneskesyn.

Det mekaniske menneskesyn handler om barnet, om individet. Hvad kan vi gøre?
Det systematiske menneskesyn handler om, de barrierer i systemet der ikke er ok. Hvad gør vi ved systemet? (inklusion i fællesskabet)
Det er ikke individet der skal tilpasse sig institutionen, men institutionen der skal tilpasse sig individet. (Bent Madsen)
Selvforvaltning: Børn er kompetente væsner fra fødslen, og  kan bestemme en masse selv. De føler fx glæde, vrede, sorg og angst og ved, hvornår de er sultne, om de vil være inde eller ude, og hvem de vil spise og lege sammen med.
Man går ud fra, at børnene inden for passende rammer, har godt af at finde ud af, hvad de vil,
lære at fremkomme med deres ønsker og behov og være med til at bestemme, hvad der skal
ske, så man på den måde kan træne deres sociale færdigheder. Derfor er børnene
medbestemmende med henblik på, hvordan dagen bliver tilrettelagt, og det daglige skema er
meget fleksibelt. På den måde kan man som pædagog være med til at sikre at ingen bliver ekskluderet. Det handler om samspil i den demokratiske dannelse.  Der skal være fokus på at pædagogen i sin deltagelse i fællesskabet tingsliggøre objektet rigtigt (nedmuntre – opmuntre), så barnet har mod til at deltage. Barnet er rigtigt – handlingen er forkert.
Menneskesyn:
-          Indefra

-          Udefra

-          I samspil
Mennesket kan påvirkes udefra, men det er især menneskets indre der kan forandres. Følelser, modsætninger ligger i mennesket, og udviklingen sker i samspil mellem omverden og mennesket.
Ens syn ligger i disse 3 punkter. Det er en måde at tilrettelægge pædagogikken på. Man skal have gode faglige dokumentationer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar